Psihologia culorilor in email marketing

Ratiune sau emotie?

Suntem pusi zilnic in situatia de a lua zeci de decizii, de la cele aparent neinsemnate pana la cele majore, fiind aproape imposibil sa luam decizii rationale si logice de fiecare data. Mai mult, de cele mai multe ori se intampla sa apelam, in mod inconstient, la emotii sau instincte in graba de a lua o anumita decizie.

Un bun exemplu de luare a deciziilor este chiar Inbox-ul nostru. De cele mai multe ori, din lipsa de timp, citim selectiv doar anumite email-uri si le triem automat pe celelalte. In mod firesc, ne capteaza atentia lucrurile cu care rezonam, anumite culori sau chiar cuvinte care ne trezesc amintiri. Intrucat emotiile joaca un rol atat de important in viata de zi cu zi ar fi prostesc sa ignoram factorii psihologici ce ar putea influenta pozitiv rata de deschideri, click-uri sau conversii.

In articolul intitulat “Psihologia culorilor”, autorul Gregory Ciotti puncteaza anumite aspecte cruciale: “exista numeroase studii prin care se doreste conturarea tipologiei comportamentale ale consumatorilor in functie de diferite culori … dar adevarul e ca alegerea unei anumite culori in detrimentul alteia depinde de experientele personale ale fiecaruia, experiente traduse in anumite sentimente specifice”. Astfel ca sexul, mediul, experienta de viata precum si diferentele culturale sunt factori determinanti de care trebuie sa tinem cont in incercarea de a influenta perceptia consumatorului cu privire la un anumit produs.

Desigur, in pofida tuturor acestor exceptii, exista anumite reguli universale cu privire la modul in care anumite culori evoca o emotie si genereaza anumite raspunsuri specifice drept consecinta.

Conform ziarului Social Media Today culorile au urmatorul impact asupra consumatorului:

  •  brand-urile sunt cu pana la 80% mai recognoscibile datorita culorilor
  • culorile influenteaza in proportie de pana la 85% decizia de cumparare

Psihologia culorilor – cum combini elementele pentru a obtine rezultate cat mai bune

Acest subiect, psihologia culorilor, este deosebit de controversat si totodata dezbatut de numerosi specialisti in materie de branding precum Jack Trout sau Philip Kotler, insa noi vom condensa in cateva paragrafe cate putin din semnificatia fiecarei culori, emotiile pe care fiecare culoare in parte le transmite, asocierea culorilor cu publicul tinta, insemnatatea imaginilor si modul in care se leaga toate aceste elemente intre ele.

Asadar, inainte de a concepe newsletter-ul propriu-zis ar fi recomandat sa te gandesti care este starea specifica pe care doresti sa o transmiti clientului tau si care este actiunea pe care doresti sa o faca.

Asociaza culoarea newsletter-ului tau cu brandul

Sub nicio forma nu ar trebui sa subapreciazi impactul pe care il au newsletterele personalizate pe nevoile si comportamentul publicului tau tinta. Cei de la Marketing Land au descoperit faptul ca email-urile personalizate au o rata de deschidere de pana la 6 ori mai mare fata de cele comune, in masa. In plus rata de deschidere creste cu pana la 26% daca subiectul email-ului este captivant.

De asemenea, in personalizarea campaniilor tale de email marketing e indicat sa tii cont si de urmatorii parametrii:

  • Date demografice (varsta, sex, nationalitate, venit etc)
  • Comportamentul clientilor fata de campaniile anterioare (segmentare)
  • Achizitiile anterioare ale clientilor
  • Localizare geo
  • Conditii climaterice

Ce legatura exista intre sexul publicului tinta si culori?

Cei de la KISSmetrics au realizat un top al celor mai apreciate culori, in functie de sex, in special in mediul online. Daca urmeaza sa faci o campanie care targeteaza cu precadere femeile ar fi bine sa tii cont de faptul ca albastrul, movul si verdele ocupa primele pozitii in clasamentul lor. Pe de alta parte, in topul barbatilor se regasesc tot doua dintre culorile mai sus mentionate, chiar daca ordinea difera: astfel avem albastru, verde și negru.

De asemenea, barbatii prefera culorile tari spre deosebire de femei care au o predilectie in a opta catre culori pale.

gender colours

Teoria culorilor si schemele cromatice

Dupa cum am stabilit deja, culoarea determina raspunsurile emotionale ale clientilor tai. Daca stii deja ce fel de emotie doresti sa obtii din partea audientei tale, iti va fi usor sa selectezi culoarea potrivita.

Mai jos este un scurt ghid al culorilor si al reactilor emotionale pe care le starneste fiecare culoare:

  • Rosu: Energie, Actiune, Pericol (sporeste ritmul cardiac)
  • Portocaliu: Agresivitate (poate fi utilizata pentru un indemn la actiune)
  • Albastru: Incredere (sugereaza siguranta)
  • Verde: Relaxare (de asemenea sugereaza sanatatea)
  • Galben: Tinerete (sugereaza optimism, pofta de viata)
  • Roz: Romantism si feminitate (poate fi utilizata in industria produselor cosmetice sau de infrumusetare)
  • Negru: Putere (folosit adeseori pentru produsele de lux)
  • Mov: Calm (culoare linistitoare, spiritualitate)

psihologia_culorilor

Important: pentru o eficienta maxima trebuie sa fii deosebit de atent la modul in care combini aceste culori.

In modelul de mai jos poti vedea cum sa alegi o culoare primara si o culoare complementara din cercul cromatic. Iti recomandam sa testezi multiple variante pentru a vedea care se potriveste mai bine audientei tale.

cerc_cromatic

 

Respecta proportia imagine/text

O veche zicala, de mare actualitate si in zilele noastre si cu precadere in email marketing, spune asa “o poza face cat o mie de cuvinte”. De ce?

La fel de bine cum o anumita culoare starneste o reactie emotionala a publicului tau, acelasi efect il au si imaginile. Cam 80% din clientii tai scaneaza email-ul si petrec maxim cateva secunde la el, iar tu trebuie sa te asiguri ca poza ta este relevanta si atragatoare, totodata.

De exemplu, o sugestie constructiva ar fi sa utilizezi poze cu oameni in newsletter-ul tau deoarece acestea sunt procesate de zona occipitalului inferior responsabil cu recunoasterea expresiilor faciale ceea ce va genera o conexiune emotionala a clientului cu brandul tau.

O deosebita atentie mai trebuie sa acorzi procentajului de 25% imagine si 75% text pentru a trece cu brio de filtrele SPAM din Inbox-urilor clientilor tai.

Atentie la culoarea pe care o utilizezi pentru “Call to action”

Daca iti doresti ca si cititorii tai sa dea click pe un anumit link din newsletter, incearca sa faci acel link de culoarea rosie sau portocalie.

Un studiu a demonstrat ca un link de culoarea rosie atrage cu pana la 52% mai multe click-uri decat unul albastru, de exemplu. Rosu este cea mai puternica culoare din spectrul culorilor si poate sa provoace chiar si un raspuns fizic al corpului.

Cu toate acestea, echilibru e cuvantul cheie de care trebuie sa tii cont. Nu este recomandat sa faci acel link extrem de mare, lat sau dinamic deoarece ai avea mari sanse ca newsletterul tau sa fie marcat ca si spam.

Pe de alta parte, utilizarea excesiva a culorilor deschise poate obosi cititorii fara sa-i determine sa dea click pe un anumit link.

call_to_action

In concluzie, retine urmatoarele:

  • Stabileste de dinainte un mesaj si o reactie emotionala pe care vrei sa o obtii de la cititorul tau, iar mai apoi asociaza acel newsletter cu brandul tau
  • Stabileste nisa de clienti carora vrei sa le trimiti email si personalizeaza mesajul in functie de parametrii demografici
  • Combina inteligent culorile folosind cercul cromatic
  • Pastreaza proportia imagine 25%/text 75% pentru ca email-ul tau sa nu ajunga in SPAM
  • Foloseste o culoare puternica pentru indemn la actiune/call to action.

 

Surse:

https://www.helpscout.net/blog/psychology-of-color/

https://en.wikipedia.org/wiki/Color_psychology

http://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/meaning-of-colors.html

http://coschedule.com/blog/color-psychology-marketing/

Autor Carmen Moldovan

Sunt membra a echipei Sendmachine iar scopul meu este sa iti ofer informatii folositoare despre email marketing. Ai intrebari sau nelamuriri? Scrie-mi un email pe support@sendmachine.com

Email | Web | Twitter | Facebook | Alte articole de

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>